Краткият отговор е: … може би не (все още)
Автомобилните технологии се развиват с много добро темпо. Предлагат се все повече електрически автомобили втора употреба, дори и в България. Точно заради скоростта на развитие на новите технологии, очаква се още по-голямо “зареждане” на вторичния пазар. Това показва добър тренд за еко возилата, хората ги харесват и вярват, че човечеството върви в правилната посока.
Тази тенденция се диктува предимно от създаването на все по-добри батерии – запазване на теглото, но с по-голям пробег, с по-бързо зареждане и с по-голям цикъл на живот. Живота на батерията реално диктува и цената на возилото, както и неговото обезценяване в бъдеще. Тук ще вметнем, че самият мотор е може би най-издържливата част от електромобила, той е съставен от далеч по-малко части от който и да е двигател с вътрешно горене и съответно има много по-дълъг експлоатационен срок.
Друг фактор, който всъщност стимулира покупката на нов електрически автомобил (и продажбата на стария такъв) е че в по-развитите страни се предлагат субсидии от държавата, които могат да стигнат до 15 000 евро. В Германия даже се предлагат субсидии и ако си закупим втора употреба електрически автомобил на възраст не повече от 1 година. Даже и в България се заговори за държавна субсидия до 6 000 евро за електромобил.
Да се върнем към най-главното нещо, на което трябва да се обръща внимание при покупка на електромобил втора употреба… БАТЕРИЯТА. Експерти съветват да избягваме батериите на възраст около 10 години. Такива са и повечето гаранционни срокове от производителите.
Ако сме решили да се сдобием с по-бюджетен електрически автомобил, то следва да обърнем внимание на сервизната му история, дали батерията е сменяна някога.
Ще обърнем внимание, че на повечето модели на Рено обаче (Zoe, Fluence), батериите всъщност се наемат при покупката на автомобила.
Повече информация за Рено Зое.
Тоест, плащаме сравнително ниска цена за покупката, но после наемаме батерията за около 150лв/м. За хора, които дават по 300 – 400 лв за гориво, всъщност е на сметка, дори като прибавим и разхода на ток на самият автомобил, който ще е около 1.50лв на 100км. Най-важното обаче в този случай, е че батерията всъщност е собственост на Рено, а ако собственика забележи осезаема разлика в производителносттва на батерията, може да поиска същата да му бъде заменена. Разбира се, разходите по подмяна са изцяло за сметка на Рено.
Ще добавим и друг пример, Шевролет Волт (Chevy Volt) или Опел Ампера (на практика еднакви автомобили). На техните батерии няма нужда да се гледа със строго око. Пробегът на използваните екземпляри ще е малък (до 100км на едно зареждане), на чисто новите – също. Тези модели електрически автомобили са снабдени с малък 1.4-литров бензинов двигател, който служи само и единствено за зареждане на батерията. Така нареченият СЕРИЕН Хибрид. Теост, този малък двигател няма механична връзка с колелата, служи само за удължаване на пробега с около 450км. Включва се, когато компютърът прецени, но не позволява на батерията да падне до 1% нито пък я зарежда на 100%. Това е така, с цел опазване на живота на батерията.
Дори и с батерии на “възраст”, почти всеки стар електромобил би задоволил ежедневните ни нужди, така или иначе трудно правим повече от 50 – 70 км градско на ден.
Все още е трудно да се даде еднозначен отговор дали си струва покупката на електромобил втора употреба. Зависи от нуждите ви, от бюджета и от възможността за зареждане. Например, за около 20 000лв може да се сдобиете с много добро возило и да се присъедините в елетрическото, леко и тихо движение и не на последно място лесно и приятно шофиране. Ако пък имате и място където да зареждате електрическия автомобил през нощта (на нощна тарифа), то разходите ви ще са още по-малки.
На кратко, ако имате място за нощно зареждане и имате под ръка друг автомобил за по-дългите извънградски пътувания – да, определено си струва да се сдобиете с бюджетен екетрически автомобил втора употреба, който ще е изключително полезен в ежедневието.
Ако нямате тези подходящи условия, нужди и бюджет за електромобил с по-голям пробег, то може би това не е вашият избор. В крайна сметка разполагайки със същият бюджет от 20 000лв можем да закупим конвенционален автомобил на гориво за около 5 000лв, а останалите средства ще послужат за още много години пробег.
незнам кой ще даде толкова пари за 100 150км пробег, като паднат на по 2000лв може са се замисли човек
Az shtqh da kupuvam elektricheska kola vtora ruka, obache ima mnogo s razvaleni baterii i
moje chovek da se precaka… Vnimavaite…
твърде скъпи са все още, и твърде малък пробег предлагат, да не говорим втора употреба колко по-малък ще е пробега