Сигурни сме, че всеки един човек е чувал за тази застраховка за движимо имущество – в този случай става въпрос за коли, мотори, каравани, камиони и всякакви други. Ако ви попитаме какво означава, най-вероятно ще ни отговорите, че това е вид застраховка, в която застрахователя поправя всички щети.

Разбира се, до някаква степен може да сте прави, но със сигурност има и някои подробности, които трябва да се уточнят. На първо място ще забележим, че става въпрос преди всичко за застраховка, която далеч не може да се смята за най-евтината възможна. Причината е, че колкото по-скъпо е едно возило, толкова по-висока ще бъде тя.

Следващият важен въпрос е:

Kой има  нужда от автокаско?

Краткият отговор е – всеки. Дългият ще ни отнеме малко повече време и нужда от символи. За да обясним какво точно имаме предвид, нека обърнем внимание на някои от основните факти. Ако притежавате стар автомобил и не смятате, че си заслужава – грешите.

Все по-често следствието на МВР посочва, че именно старите автомобили се крадат също толкова често, колкото и новите. Причината е, че вече няма части, а след като те липсват, най-лесният вариант да се набавят е именно чрез кражба. Следователно никога не подценявайте старата си машина.

Какво включва автокаско?

Решавате, че искате да направите автокаско и когато отидете при брокер или застрахователно дружество, той автоматично ще ви предложи няколко варианта. На първо място ще говорим за базови външни щети при евентуално ПТП, природни катаклизми като градушка и други. Следващата стъпка ще включва покриване на щети дори и на паркинг, а някои застрахователи са готови дори да включат и гумите като елемент, който може да бъде защитен.

Както забелязвате, не говорим за автомобили, които могат да се застраховат и при кражба. Причината е, че не всяка компания е готова да заяви как и по какъв начин ще обезщетява своя клиент, ако евентуално настъпи кражба.

Другият важен момент е, че има достатъчно измами, което от своя страна принуждава повечето застрахователи да решат дали наистина да предлагат тази услуга. Разбира  се, каско от този вид идва с доста висока стойност, а запознатите ще си спомнят, че ако автомобилът им е застрахован и се оценява на една сума, то най-вероятно същият може да бъде изплатен на много по-ниска.

Защо? Ако сте обърнали внимание на дребния шрифт, най-вероятно сте забелязали, че има клауза за амортизация. Тя е минимален процент, който се добавя на месец или ден – изчислява се и по двата начина – и показва как се обезценява колата, когато старее, амортизира и прочие. Не очаквайте, че ако едно застрахователно дружество ви предложи 20 хиляди застраховка, то ще изплати точно толкова. Автомобилът ви в този момент е бил на тази цена, а в последствие може да бъде и много по-малко.

Какво НЕ включва автокаско?

Инвестирате една сума за автомобила си, но какво точно получавате? След като говорим за щети и по-точно външни по купето, настъпили в следствие на хулигански прояви – най-често ключове и други подобни – имате спокойствието, че просто трябва да закарате автомобила си и застрахователя ще заплати за ремонта. Изборът на сервиз обаче става само и единствено от застрахователя, а не от ваш личен.

Следващата подробност е, че тук не включваме по никакъв начин проблеми по двигателя или окачването. Ако не сте пазили своето МПС, то това не се включва в застраховката. Единствената институция, която може да даде гаранция за тези два елемента, това са застрахователите.

С други думи, можете да сложите защита и гаранция на всичко от гуми и стопове, до врати, покрив, прозорци и светлини, но само ако се случи инцидент. Това е причината, поради която винаги съветваме потребителя да избере независим брокер, който не само ще се запознае с конкретния случай, но и ще избере възможно най-правилното каско.

Къде е печалбата на застрахователите? На първо място ще открием, че въпреки всички неприятни изненади на пътя, българите до голяма степен са отговорни и разумни шофьори, които се стремят да пазят автомобилите си. Никой не желае да остави личния си автомобил в сервиза. Ето защо и мнозина внимават или събират няколко щети и едва тогава ги завеждат.

Има и една друга подробност – случаите, в които каското не покрива настъпилите повреди. Причината е, че ако например карате лимузина и решите да се разходите до близкия язовир, където няма асфалтов път, а неравности, всяка една щета е за ваша сметка. Изненадващо е, но ако автомобилът не е застрахован и по тази клауза, щетите не се поемат. Ставали сме свидетели на кражба на аудио системи, но без никакъв взлом в автомобила.

Точно по тази причина един брокер ни посъветва в такива моменти първо да се обадим на човека, който е направил застраховката. Той лично съветва, че в такива моменти е препоръчвал да се счупи стъклото на вратата и след това да се позвъни в полицията, за да се състави протокол.

Дори и да ви се струва странно, брокерът е най-добрия ви приятел и точно той ще защитава вас, а не дружеството, с което е сключил сделката от ваше име. Каското наистина не е евтино удоволствие, но пък си заслужава, особено след като е направено от една компания. За финал, ако се чудите каква е разликата между Гражданска отговорност и Автокаско. При първите, когато извършите нарушение, вашата ГО ще покрие щетите на пострадалия, когато разполагате с автокаско, вашите щети ще се покрият от вашия застраховател. Четете много подробно договора, изберете правилния пакет и шофирайте спокойно. Това е най-добрият съвет, особено след като в днешно време нито една тенекия не заслужава нервите и негативната емоция, която ще преживеете. И разбира се, карайте разумно, това са всички изисквания за трупане на много безпроблемни километри на пътя.