Реглаж преден и заден мост с две думи е регулиране на колелата на автомобила така, че да са успоредни и в една линия едно спрямо друго, както и перпендикулярно разположени спрямо пътната настилка.
Защо се налага реглаж и какво размества посоката и стойката на колелата?
Всъщност, дори и от завода, често се наблюдава НЕ сходимост на предната или задната ос. Ремонти по окачването също допринасят за промяна на ъгъла на колелата, но най-съществената причина за разместването на настройката е просто от експлоатацията на возилото. Като прибавим е не дотам качествените пътища, можем да предположим за какво натоварване става въпрос върху окачването.
Реглажът е важен, заради правилното поведение на автомобила на пътя, използване на максималната контактна площ на гумите и тяхното равномерно износване.
Какво всъщност се настройва с реглажа?
- Настройка на сходимост. Предните колела се регулират така, че при изправен волан двете гуми да са насочени максимално точно в права посока. Ако колелата не са паралелни, тоест предните части на гумите са по-близо една спрямо друга от колкото задните, или обратното, то при движение, ще имаме лек ефект на постоянно странично триене. Това на пръв поглед не звучи сериозно, но този отрицателен ефект на странично триене се засилва с увеличаване на скоростта и още повече в завои. Това допринася за намаляване на стабилността.
- Ъгъл спрямо пътната настилка. Този ъгъл е важен предимно за равномерното износване на гумите, но също и за стабилността. При различен от 90 градуса ъгъл, части от гумата имат различен натиск и съответно гумата се износва не равномерно.
Кога се налага реглаж?
Няма установен конкретен интервал, през който да се извършва реглажът. На първо място е важно да знаем, че задължително трябва да направим реглаж, когато наскоро сме закупили автомобила. Незнаем кога запоследно е правен от предишния собственик и ако има сериозно разминаване на някой от ъглите, то можем да повредим сериозно, гумите за няколко месеца. Желателно е да го включим като важна манипулация точно след покупката на автомобила. Разбира се, след обслужване и/или ремонти по окачването.
Друг момент при който се налага реглаж е когато забележим „теглене“ на ляво или на дясно при движение в права посока. Тогава със сигурност можем да говорим за неправилна сходимост на колелото или колелата. Също така, реглаж може да се наложи и когато кормилото не е центрирано при движение в права посока, но не винаги. Може да има проблем и в кормилното устройство.
Един от най-сигурните, но не задължителен сигнал е когато забележите грайфера на гумата да се износва с различна скорост от вътрешната или външната страна. Това е признак на неправилен ъгъл (различен от 90 градуса) между гумата и пътната настилка.
Свирене на гумите в завои също може да говори за нуждата от реглаж, като обръщаме внимание, че свиренето може да се дължи също и на ниско налягане в гумата, особено в горещите дни, на горещ асфалт.
Поне веднъж годишно е желателно да се прави реглаж и задължително след смяна на амортисьори, пружини, носачи, щанги, биалетки и др. Желателно е също така след смяна на гуми особено ако са различни по размер.
Как се прави реглаж?
За реглаж се използва специален стенд оборудван с необходимите сензори и/или камери, които с голяма точност могат да покажат наличие на отклонения. Отклоненията се регулират механично, като се следят показателите на компютъра. Почти не се срещат старите методи с огледала. Средната цена за реглаж преден и заден мост е около 50лв и отнема около 30-40 минути.
Много важно нещо е реглажа, ама българинът е пестелив човек 😀
Ако гумите са ти износени само от едната страна… късно е за реглаж 😀
Hahahha 😀