Запитвали ли сте се някога какви са тези числа и защо трябва да се съобразяваме с тях? Накратко това са числа, показващи гъстота. Тоест, колкото числото е по-голямо, толкова е по-гъсто самото масло.
ВАЖНО: Тук трябва да отбележим факта, че автомобилните масла действат по-различно от други гъсти течности.
Ако сме свигнали с факта, че при ниска температура течностите са по-гъсти и при висока са по течни, при автомобилните масла е точно обратното и числата показват точно това.
Сега да разчетем самите числа. 5w показва гъстота на маслото при ниски температури (winter) или просто при не загрят двигател. Числото след W, например 30, показва гъстотата на маслото при температура от 100 граудса по целзий, което е средната работна температура на двигателя.
Защо е така?
При първи старт на автомобила сутрин, маслото трябва да достигне до всички части на двигателя, до всички малки ъгълчата и компоненти възможно най-бързо. А това става когато маслото е по-течно. Гъсто масло би „пътувало“ по-трудно и бавно през помпата и всичките канали. Затова по-течното масло буквално “облива” всичко по пътя си по най-бързият начин. С постепенното увеличаване на температурата, маслото се сгъстява и вече напълно изпълнява функцията си, а именно да смазва всички повърхности и да предотвратява триене.
Всеки двигател е изработен различно и всички пътища, компоненти и помпи са с различна големина, ширина и диаметри на каналите. Някои механични части например, се управляват с налягане на маслото. Ако то не е правилният вискозитет, то най-вероятно помпата няма да може да постигне правилното налягане и съответно въпросната част няма да изпълнява функциите си правилно.
Затова, спазвайте стриктно изискванията на производителя на автомобила си!
Това чак е трудно за смилане… като е студено е течно, като е топло е гъсто