Трафик
Внимателно в трафика. Това не означава само да бъдете внимателни в трафика и в пиковите часове, а да обърнете внимание на маршрута, по който ще поемете. Дори и малко по-дълъг, ако е по-малко натоварен, този маршрут ви осигурява по-пестеливо преминаване. Далеч повече гориво се израсходва в трафик от типа „тръгни-спри“. При по-дълги, но по-спокойни пътувания и задържане на една и съща предавка с едни и същи обороти се постига значителна икономия на гориво.
Без излишни неща в багажника
Това може би е твърде очевидно, но винаги трябва да имаме ясно определение за нашия автомобил. Той не е маза. Не съхранявайте излишни неща в него ако не ви трябват по време на пътуването. Буркани, тортинетки, колела, плажни чадъри, скарата за пикник… Всяко излишно тегло увеличава разхода на гориво. Не подценявайте този фактор, цялата автомобилна индустрия се бори с проблема „как да намалим теглото на превозните средства“.
Без товари на покрива
Всички сме виждали багажниците за таван. Допълнително пространство за багаж, без да трупаме неща в полезната площ на автомобила. Колкото и аеродинамични да са те, ако не ги използваме, то те нямат место на тавана. Това важи още повече за извънградски пътувания където въздушното съпротивление оказва далеч повече влияние.
Налягане на гумите
Изключително важен фактор за добрите динамични условия, но и за икономия на гориво. Проверявайте редовно гумите. Налягането винаги трябва да е в допустимите норми. Ако гумите са с понижено налягане, ще трябва повече енергия за задвижването на автомобила. Трудно е да се забележи ниското налягане и как точно то влияе на динамиката на автомобила, но който има желание може просто да опита с колело, съответно с наполовина изпуснали гуми и после с напомпани според изискванията. Разликата в силата на задвижване а и в поддържане на инерцията е забележителна.
Плавно потегяне и използване на двигателя като спирачка
Рязкото потегляне изразходва значително повече гориво, отколкото ако плавно достигнем желаната скорост. Същото важи и за разкото спиране. Разбира се, самото спиране не изразходва гориво, но ако предвиждаме спиране или намаляне на скоростта, трябва да го направим възможно най-рано и просто с освобождаване на газта. Ползвайки двигателя като плавна спирачка удължава изминатия път без изразсходване на гориво.
Плавно доближаване към светофара
Към точката по-горе може да добавим и използването на двигателя като спирачка, когато наближаваме светофар. По-добрият вариант е още на 100м от светофара просто да отпуснем газта и да оставим автомобила по инерция, но на скорост, от колкото да поддържаме скоростта до последните 15м и тогава да натиснем спирачката. В първит случай последните 100м на практика не използваме гориво, а във втория на използваме само в последните 15м. Още по-добрият вариант е, когато плавно намаляме, наближавайки светофара, светне зелено. Тогава можем да продължим движението си. Значително по-малко загуби на гориво се постига в този случай, от колкото ако стартираме движението си от 0км/ч.
Автопилот/Темпомат
Разбира се автопилота или темпомата не е точно по наш избор, а е опция на возилото. Ако сме от типа хора, които вземат под внимание икономичното шофиране е добре да имаме автомобил с наличен автопилот. Говорим за тип екстра позволяваща автомобила сам да поддържда предварително настроена скорост. В случаите на извънградско шофиране е най-икономично да се пътува с включен темпомат, разбира се, ако трафика го позволява. Компютъра най-добре и най-прецизно може да прецени точно кога и колко гориво да пуска за да поддържа скоростта. По този начин напълно елиминарате рязкото намаляне и набиране на скорост. Автомобила се напасва с наклона на пътя и плавно регулира подаването на гориво.
Където позволява, гасиш от скорост и караш по инерция. Където не е, караш жената да бута. Те ти икономия. В крайна сметка най-икономично е с конче и каручка.
Или на газ. Гори същото ама по-евтино.
Особено актуално в момента… 3лв за литър бате нямам думи
Година по-късно, отново над 3 лева е бензина.