Коя трансмисия е по-добра? Дали автоматичната трансмисия е най-приятното нещо на света? Или пък ръчните скорости са най-истинският начин за шофиране? Нека разясним.
Сред автомобилните ентусиасти, но и сред средностатистическите шофьори, няма ясно мнение. Най-правилното може би е, че всеки си има предпочитания. В крайна сметка, каквото и да изберете, важното е да сте направили информиран избор. И двата типа скоростни кутии имат предимства и недостатъци.
Ще започнем с плюсове и минуси на ръчната скоростна кутия. Като за начало, ръчните кутии са по-евтини за производство, следователно и автомобилите ще са с по-ниска цена. Това важи за новите автомобили, както и за повечето на вторичния пазар. В сравнение, един и същ модел автомобил, може да струва до няколко хиляди лева повече от еквивалента си с ръчна скоростна кутия. Също така, ръчните скоростни кутии са и по-евтини за поддръжка. Това се дължи на факта, че са по-прости, за разлика от автоматичните, където има много компоненти, иначе казано има много какво да се счупи. Един от главните елементи на “ръчката” е съединителя. Той понася най много натоварване. Евентуален скъп ремонт или по-правилно – подмяна е точно на него. Заедно с маховика това може да излезе доста солено.
Предимство има по отношение на ефективността. Ръчните скоростни кутии са по-директни и загубите на енергия са по-малки от автоматика. Това означава, че разхода на гориво с ръчна скоростна кутия, ще е по-малък.
Тук ще подчертаем, че много от производителите на автоматици, работят усърдно в тази посока, а именно разхода на гориво да е същият, а даже и по-малък от ръчните скорости. С напредването на технологията това вече е все по-срещан ефект.
С ръчните скорости, шофьорът има усещане за повече контрол над автомобила. Във всеки един момент можем да сменим скорост, в зависимост от нуждата и разбира се ако условията го позволяват. С ръчката се чувстваме наистина като шефове на автомобила. Автоматика, обаче сам преценява коя скорост е най-подходяща в дадения момент.
С напредването на технологиите и желанието на все повече нови шофьори да шофират автоматик, ръчните скорости излизат от мода. Дори и в България отдавна вече има курсове само за коли с автоматична скоростна кутия. Всеки опитен шофьор ще препоръча да се изкара курс за ръчна скоростна кутия, а след него може да изберете какво искате. Не така стои въпросът в обратния случай. Ако имаме книжка за автоматик, не ни е позволено (а и няма да можем) да шофираме автомобил с ръчни скорости.
Към плюсовете на автоматичните скорости. Най-големият е може би лесното управление и свикване. Имаме само два педала – газ и спирачка, а за скоростите не мислим. Просто натискаме газта за ускорение или спирачка за намаляне/спиране. Автоматика става все по-популярен, особено в световен мащаб. В Америка например, автомобилите с автоматични скорости представляват 87% от броя на всички автомобили към 2020 г.
“:D Ако живеем в Америка и имаме автомобил с ръчни скорости, можем да го държим отключен. Трудно ще се намери някой, който би се осмелил да го открадне :D”
Лесното научаване и шофиране на возило с автоматик всъщност е много подходящо за градско шофиране, а най-вече в тежък трафик от типа “тръгни-спри”. С автоматична скоростна кутия е и по-комфортно да се возиш, защото смяната на скорости е значително по-плавна. В новите автоматици на практика не трябва да се усеща кога превключва.
На теория, автоматика е и по-безопасен, понеже позволява и двете ръце да държат волана. Също така водачът е по-концентриран, понеже не мисли за скорости и натискане на съединителя.
За начинаещите водачи, автоматика е много по-приятелски настроен към потегляне от място на баир. Традиционният автоматик започва плавно движение напред още с отпускането на спирачката.
Тук може да видиш най-често срещаните автоматици в съвременните автомобили.
Това не може да се каже за ръчните скорости. Там трябва малко повече опит, а дори и опитните водачи не винаги успяват да задържат автомобила да не се отмести леко назад при потегляне на наклон.
При автоматичните скорости риска от “изгасяне” на автомобила напрактика изчезва, защото е невъзможно. Ако все пак това се случи, по-вероятно е да има някакъв механичен проблем самата кутия, отколкото това да се дължи на грешка на водача.
В крайна сметка и двете скоростни кутии имат плюсове и минусти. Коя е по-добра за теб, сподели в коментарите.
Като си карал 13 години на ръчка ти се иска автоматик. Говорих си с приятел, който кара автоматик и искал ръчка. Нямаме удогия :Д
Ако не е ръчка, не ми я хвали
Имам около 1м километра на ръчни кутии. В момента карам и автоматик, и ръчка. Е, ръчката се кара по неволя. За мен комбинацията – мощен двигател и перфектно разчетен автоматик няма база за сравнение с която и да е ръчка, когато става въпрос за комфорт.
Аз карам и двете в момента автоматичните скорости са много голямо улеснение но въпроса е като се счупи че те боли главата..
Всеки с предпочитанията си,, но да се има впредвид че целият свят върви към автомата. по-лесното винаги ще е за предпочитане. ръчката ще си остане за феновете, няма лошо. ама средностатистическия водач винаги ще предпочете автомата да не говорим и за бъдещето на ел колите, които така или иначе са “автомат” (тоест една скорост)
Искат – неискат, хората ще карат автоматик, да не говорим за електричките които са с една скорост, тоест все едно автоматик.
Моят избор
Категорично съм за автомата, по-добър е във всяко едно отношение всеки качил се на автомат повече никога не се връща на ръчна кутия.
Ейй автомат чудо голямо, многог сте мързеливи
Ето този е добър. 8степенен автоматк 99к.с.
https://carinfo.fun/opel-corsa-vauxhall-opel-korsa-vokshol/