Коя трансмисия е по-добра? Дали автоматичната трансмисия е най-приятното нещо на света? Или пък ръчните скорости са най-истинският начин за шофиране? Нека разясним.
Сред автомобилните ентусиасти, но и сред средностатистическите шофьори, няма ясно мнение. Най-правилното може би е, че всеки си има предпочитания. В крайна сметка, каквото и да изберете, важното е да сте направили информиран избор. И двата типа скоростни кутии имат предимства и недостатъци.
Ще започнем с плюсове и минуси на ръчната скоростна кутия. Като за начало, ръчните кутии са по-евтини за производство, следователно и автомобилите ще са с по-ниска цена. Това важи за новите автомобили, както и за повечето на вторичния пазар. В сравнение, един и същ модел автомобил, може да струва до няколко хиляди лева повече от еквивалента си с ръчна скоростна кутия. Също така, ръчните скоростни кутии са и по-евтини за поддръжка. Това се дължи на факта, че са по-прости, за разлика от автоматичните, където има много компоненти, иначе казано има много какво да се счупи. Един от главните елементи на “ръчката” е съединителя. Той понася най много натоварване. Евентуален скъп ремонт или по-правилно – подмяна е точно на него. Заедно с маховика това може да излезе доста солено.
Предимство има по отношение на ефективността. Ръчните скоростни кутии са по-директни и загубите на енергия са по-малки от автоматика. Това означава, че разхода на гориво с ръчна скоростна кутия, ще е по-малък.
Тук ще подчертаем, че много от производителите на автоматици, работят усърдно в тази посока, а именно разхода на гориво да е същият, а даже и по-малък от ръчните скорости. С напредването на технологията това вече е все по-срещан ефект.
С ръчните скорости, шофьорът има усещане за повече контрол над автомобила. Във всеки един момент можем да сменим скорост, в зависимост от нуждата и разбира се ако условията го позволяват. С ръчката се чувстваме наистина като шефове на автомобила. Автоматика, обаче сам преценява коя скорост е най-подходяща в дадения момент.
С напредването на технологиите и желанието на все повече нови шофьори да шофират автоматик, ръчните скорости излизат от мода. Дори и в България отдавна вече има курсове само за коли с автоматична скоростна кутия. Всеки опитен шофьор ще препоръча да се изкара курс за ръчна скоростна кутия, а след него може да изберете какво искате. Не така стои въпросът в обратния случай. Ако имаме книжка за автоматик, не ни е позволено (а и няма да можем) да шофираме автомобил с ръчни скорости.
Към плюсовете на автоматичните скорости. Най-големият е може би лесното управление и свикване. Имаме само два педала – газ и спирачка, а за скоростите не мислим. Просто натискаме газта за ускорение или спирачка за намаляне/спиране. Автоматика става все по-популярен, особено в световен мащаб. В Америка например, автомобилите с автоматични скорости представляват 87% от броя на всички автомобили към 2020 г.
“:D Ако живеем в Америка и имаме автомобил с ръчни скорости, можем да го държим отключен. Трудно ще се намери някой, който би се осмелил да го открадне :D”
Лесното научаване и шофиране на возило с автоматик всъщност е много подходящо за градско шофиране, а най-вече в тежък трафик от типа “тръгни-спри”. С автоматична скоростна кутия е и по-комфортно да се возиш, защото смяната на скорости е значително по-плавна. В новите автоматици на практика не трябва да се усеща кога превключва.
На теория, автоматика е и по-безопасен, понеже позволява и двете ръце да държат волана. Също така водачът е по-концентриран, понеже не мисли за скорости и натискане на съединителя.
За начинаещите водачи, автоматика е много по-приятелски настроен към потегляне от място на баир. Традиционният автоматик започва плавно движение напред още с отпускането на спирачката.
Тук може да видиш най-често срещаните автоматици в съвременните автомобили.
Това не може да се каже за ръчните скорости. Там трябва малко повече опит, а дори и опитните водачи не винаги успяват да задържат автомобила да не се отмести леко назад при потегляне на наклон.
При автоматичните скорости риска от “изгасяне” на автомобила напрактика изчезва, защото е невъзможно. Ако все пак това се случи, по-вероятно е да има някакъв механичен проблем самата кутия, отколкото това да се дължи на грешка на водача.
В крайна сметка и двете скоростни кутии имат плюсове и минусти. Коя е по-добра за теб, сподели в коментарите.
здравейте, какъв може да е проблема на една скоростна кутия ръчка на ауди а4 б7 2.0тди 140 коня про отнемане на газта има шум идваща от скоростната кутия, на свободна няма никакви шумове.
пробвай със смяна на масло. скоростите влизат ли лесно? А реално шум и странно осещане в управлението може да идва и от демферния маховик. точно при натискане по рязко и отпускане на газта
проверено е не е от маслото не е от демфера, скоростите си влизат както трябва, a като странно усещане няма освен шума дето звучи като ,,пластмасова бутилка в гума на колело(дето слагахме нa времето да бръмчи) само че не е толкова силен шума.
😀
незнам колега, много странен проблем. 🙁
Аз се консултирам само със сервизи. Сега ходя при тях https://motoexpert.bg/ и им искам съвети. И те ми препоръчаха автоматик.
Със гумаджийница ли се съветваш за избор на трансмисия? Това по-скоро ми се вижда като реклама.
Пълно е с такива дето само спамят да правят реклама, даже не гледат къде “рекламират”